Af Jon Fiala Bjerre
Mere end 107.000 danskere tog sidste år stilling til, hvem der skal træffe beslutninger om deres hverdag og økonomi, hvis de en dag selv mister evnen – fx pga. demens. Antallet af mennesker der har tegnet en såkaldt fremtidsfuldmagt er, ifølge Tinglysningsretten, rekordhøjt, hvilket både er positivt, men samtidig også har vist sig at medføre en række udfordringer.
Hvad er en fremtidsfuldmagt?
En fremtidsfuldmagt er et dokument, hvor du beskriver, hvem der må handle på dine vegne, og inden for hvilke rammer, både økonomisk og personligt, den dag du ikke selv kan tage beslutningerne mere. Det kan f.eks. være ved:
- Hussalg
- Beslutning om plejehjem
- Håndtering af økonomiske sager
- Plejeforhold
- Personlige anliggender som gaver til familie.
Man har siden 2017 kunne oprette en fremtidsfuldmagt, hvis man er fyldt 18 år og er i stand til at forstå og overskue konsekvenserne af at oprette fuldmagten. Fremtidsfuldmagten er et alternativ til at komme under offentligt værgemål. Formålet er at sikre sin selvbestemmelse bedst og længst muligt. Man kan give fuldmagt til en eller flere. De skal også være over 18 år og kunne handle fornuftsmæssigt. Det koster 300 kroner i retsafgift ved en notar, som skal bekræfte fremtidsfuldmagten, når den er underskrevet. Hvis fuldmagten en dag skal anvendes, foregår det via Familieretshuset. Det koster 1010 kroner at få den aktiveret.
Hvordan oprettes en fremtidsfuldmagt?
Alle kan i princippet selv oprette en fremtidsfuldmagt. Men hvis du er usikker på processen, kan det være en fordel at oprette fremtidsfuldmagten med hjælp fra en advokat for at sikre, at alle aspekter er med. Sammen med advokaten gennemgår I, hvem der skal handle på dine vegne og i hvilke situationer. Alternativt kan du, som medlem af Alzheimerforeningen, ringe til Demenslinien på 58505850 og søge råd og vejledning.
Fremtidsfuldmagten skal registreres digitalt med MitID og godkendes af en notar i byretten senest seks måneder efter registrering. Hvis man ønsker at ændre noget i fremtidsfuldmagten, skal der oprettes en ny, der erstatter den gamle. Anmodningen om ikraftsættelse skal ledsages af en lægeerklæring.
Læs mere om processen her: https://www.alzheimer.dk/faa-raad-og-hjaelp/vigtige-overvejelser/fremtidsfuldmagt/
Udfordringer med lange ventetider
Selvom fremtidsfuldmagter er en vigtig foranstaltning for mennesker med demens til at sikre deres selvbestemmelse, er der store udfordringer med lange ventetider. Den nødvendige godkendelse hos notar kan pt tage op til et halvt år, og når det så er tid til at igangsætte fuldmagten, er der flere steder også månedlange ventetider på at få den aktiveret hos Familieretshuset. Det kan have alvorlige konsekvenser for dem, der har brug for hjælp. En af dem er Henrik Knudsen, hvis kone lider af Alzheimers sygdom. Parret har i flere måneder ventet på at få aktiveret deres fremtidsfuldmagt for at kunne søge en plejehjemsplads.
- Jeg troede, at jeg havde fuldstændig styr på, at jeg kunne søge en plejehjemsplads til Inge. Det kunne jeg bare ikke, siger Henrik Knudsen til TV2 Nord.
Behov for handling
Alzheimerforeningen opfordrer til, at der indføres en "fasttrack"-ordning for de mest sårbare borgere, herunder mennesker med demens.
- Ventetiderne kan have vidtrækkende konsekvenser for mennesker med demens. Derfor bør de prioriteres på ventelisterne, og der bør afsættes særlige tider til vedståelse af fremtidsfuldmagter. Ventetiden er en uacceptabel barriere for de mange, der har brug for hjælp nu, lyder det fra direktør i Alzheimerforeningen, Mette Raun Fjordside, der dog understreger, at det er meget positivt, at der er kommet en stigende interesse og en større opmærksomhed på at få lavet en fremtidsfuldmagt i tide:
- Fremtidsfuldmagter er en vigtig foranstaltning for mennesker med en fremadskridende demenssygdom, til at sikre deres selvbestemmelse ved at der er klare aftaler om fremtidig beslutningstagning, mens personen stadig har evnen til at give samtykke. Den lange ventetid på at få registreret, godkendt og aktiveret fuldmagten kan forhindre dette, hvilket er et stort problem, og underminerer selve hensigten med fremtidsfuldmagten.
Alzheimerforeningen er i dialog med Familieretshuset og andre aktører på området, og fortsætter arbejdet for at forbedre systemet, så mennesker med demens og deres pårørende kan få den nødvendige støtte og sikkerhed i deres fremtidige beslutninger. Foreningen oplever, at der er vilje og forståelse for udfordringerne, men manglende ressourcer til administrationen. Derfor opfordrer man til at afsætte de nødvendige ressourcer.
Rådgivning og hjælp
Har du spørgsmål til fremtidsfuldmagter, og er du medlem af Alzheimerforeningen, så er du velkommen til at ringe til Demenslinien på tlf. 5850 5850 for vejledning.