DEMENSVENNER - EN GLOBAL BEVÆGELSE
Demenven-kampagnen er del af en global bevægelse, som i dag findes i mere end 40 lande.
Det er ikke kun i Danmark, der findes Demensvenner. Begrebet Demensven stammer oprindeligt fra Japan, men Alzheimerforeningen har fået inspiration til Demensvenner fra en tilsvarende kampagne i England: Dementia Friends - Make life better for people with dementia, der gennemføres af Alzheimerforeningens søsterorganisation Alzheimer’s Society UK. I England er det på få år lykkedes at engagere mere end to millioner Demensvenner.
International udveksling af erfaringer
Projektleder for Demensvenner i Danmark, Katrine van den Bos, har deltaget i et netværksmøde for alle europæiske Alzheimerforeninger, som er involveret i Demensvenner. Her mødtes repræsentanter fra blandt andet Norge, Holland, Tyskland, Italien og Skotland for at udveksle erfaringer.
”Det er spændende at høre om, hvordan Demensven begrebet bliver brugt i andre lande. Fælles for de mange kampagner er, at Demensvenner er at skabe et demensvenligt samfund hvor der er mere viden og åbenhed om demens,” fortæller Katrine van den Bos. I Holland arbejder man meget med at indgå partnerskaber med landsdækkende virksomheder indenfor transport og detailhandel. De ansatte får viden om demens, så det bliver til gavn for mennesker med demens og deres pårørende. I Tyskland er der fokus på at opbygge et landsdækkende netværk af Demensven-instruktører, som kan være med til at udbrede viden om demens.
En bevægelse i vækst
Men Demensvenner rækker udover de europæiske grænser. Faktisk er der over 17 millioner Demensvenner på verdensplan fordelt på over 40 lande. Bevægelsen vokser med hastige skridt og flere nye lande har planer om at lancere Demensvenner i den nærmeste fremtid. Der er ikke sat noget mål for, hvor mange Demensvenner man ønsker globalt, men Alzheimer International regner med at mere end 48 millioner mennesker lever med demens på verdensplan. Og det tal forventes at stige til det tredobbelte inden 2050. Så der er stadig behov for Demensvenner for at kunne komme ud til endnu flere.