Når du er medlem af Alzheimerforeningen, Demensven, bidragsyder, har meldt dig som indsamler, taget en af vores test, er kunde i vores webshop, downloadet materiale, eller modtager af vores nyhedsbrev eller andre ydelser fra Alzheimerforeningen, har du givet os informationer om dig selv. Det er fx oplysninger om dit navn, din adresse, telefonnummer og andre kontaktoplysninger, vi skal bruge for at kunne sende dig dit medlemsblad eller den ydelse, du har bedt om. Hvis du har købt en vare, givet os et bidrag eller betalt medlemskontingent mm. , har du også givet os oplysninger om din bank, kontonummer og tilsvarende, vi skal bruge for at kunne gennemføre aftalen. Hvis der er tale om donationer, og du har opgivet dit cpr-nummer, oplyser vi Skat om din donation, så du kan modtage dit skattefradrag.
Vi bruger dine data til at blive klogere på livet med demens
Viden om livet med demens og de mennesker, der i hverdagen er berørt af demenssygdom, er grundlaget for Alzheimerforeningens virke. En vigtig kilde til viden er dig og de oplysninger, du har givet os. Vi bruger disse oplysninger til at blive bedre til at rådgive, støtte og hjælpe mennesker med demenssygdom og deres familier. Vi bruger også dine oplysninger til at blive bedre til at leve op til den aftale, vi har indgået med dig som medlem, Demensven, bidragsyder eller modtager af andre af vores ydelser. I særlige tilfælde har vi opfordret dig til at udfylde et spørgeskema om forhold af betydning for livet med demens. Du vil i forbindelse med en sådan opfordring altid blive bedt om et specifikt samtykke til, at vi bruger dine oplysninger til det pågældende formål.
Vi bruger dine data til at indsamle penge til fordel for mennesker med demenssygdom
Alzheimerforeningen er en patientforening. Vi modtager ingen faste tilskud fra det offentlige. Alle vores aktiviteter til fordel for mennesker med demenssygdom og deres familier er finansieret af indsamlede midler. Derfor har vi fået en tilladelse fra Indsamlingsnævnet til at samle penge ind. Med mindre du har frabedt dig, at vi kontakter dig, bruger vi dine personlige kontaktoplysninger til at sende dig opfordringer - herunder telemarketing - om at støtte Alzheimerforeningens arbejde. Du kan frabede dig at blive kontaktet ved at sende en mail til post@alzheimer.dk
Vi behandler dine personlige oplysninger fortroligt
Vi behandler dine personlige oplysninger fortroligt og udleverer dem ikke til andre, med mindre det er et lovkrav, eller du selv har givet samtykke, fx til forskning. Vi deler, hvis det er nødvendigt af hensyn til vores aftale med dig, dine personoplysninger med de leverandører og samarbejdspartnere, som hjælper os f.eks. med udførelsen af din ordre, med vores IT-drift, hosting, m.fl. Alle disse virksomheder har vi indgået en databehandleraftale med om beskyttelse af personlige oplysninger. Endvidere deler vi dine oplysninger med andre i det omfang, vi er forpligtede hertil, f.eks. som følge af krav om indrapportering til offentlige myndigheder som fx Skat.
Vi opbevarer dine personlige oplysninger sikkert
Alle ansatte i Alzheimerforeningen har tavshedspligt om de forhold, de bliver bekendt med i forbindelse med deres arbejde. Det gælder også oplysningerne om dig. Vi opbevarer dine persondata i vores medlemsdatabase, der er beskyttet mod hacking og anden form for indbrud. I forbindelse med deltagelse i kurser, højskoleophold eller andre aktiviteter, vil dine kontaktoplysninger også blive opbevaret i adresselister m.m. der findes på Alzheimerforeningens sikre servere.
Vi gemmer dine oplysninger så længe, det er nødvendigt
Vi opbevarer dine personlige oplysninger så længe, vi skal bruge dem for at kunne overholde vores aftale med dig. Bogføringsloven bestemmer fx, at vi skal opbevare oplysninger om den økonomiske transaktion i fem år. Du kan altid bede om, at vi sletter dine personlige oplysninger med mindre lovgivningen stiller krav om, at vi skal opbevare dine persondata.
Følsomme personoplysninger kræver ekstra sikkerhed
Alzheimerforeningen indhenter som udgangspunkt ikke oplysninger om en persons sygdom eller andre følsomme oplysninger som race, religion, politisk tilhørsforhold eller tilsvarende hverken fra medlemmer, Demensvenner, bidragsydere eller andre.
I særlige tilfælde kan det være nødvendigt at bede dig om følsomme personoplysninger. Det er fx, hvis du skal deltage i et specialkursus eller højskoleophold for mennesker med en bestemt demenssygdom, eller hvis du deltager i en spørgeundersøgelse. I så fald vil du blive bedt om et samtykke til, at vi bruger disse oplysninger i forbindelse med den konkrete aktivitet. Vi bruger ikke disse oplysninger til andre formål, end det du har givet tilladelse til. Vi behandler og opbevarer endvidere disse følsomme personoplysninger efter ekstra strenge forholdsregler, og kun udvalgte og betroede medarbejdere har adgang til disse data.
Vi retter fejl, når vi finder dem
Vi kan risikere at have fejlagtige oplysninger om dig i vores medlemsdatabase fx en forkert adresse. Vi arbejder systematisk med at fjerne disse fejl bl.a. ved løbende at tjekke adresseoplysninger i offentlige adresseregistre eller søge efter dubletter i vores medlemsdatabase. Vi ændrer også oplysninger og retter fejl, hvis du henvender dig, og gør opmærksom på vores fejl.
Du kan altid få at vide hvilke persondata, vi har gemt om dig
Du kan altid kontakte Alzheimerforeningens sekretariat og bede om, at vi sender dig de oplysninger, som vi opbevarer om dig. Vi udleverer ikke automatisk dine oplysninger, med mindre du kan identificere dig og oplyse dit navn, din adresse, din e-mail, dit personnummer og mindst én anden oplysning, der er registreret i Alzheimerforeningens medlemsdatabase – fx dit medlemsnummer eller eventuelt deltagelse i en aktivitet. Vi sender dig oplysningerne via mail. Hvis du ikke har opgivet en e-mailadresse, sender vi oplysninger til den fysiske adresse, vi har registreret.
Er der tale om følsomme personoplysninger om fx din sygdom, udleverer vi kun disse oplysninger til dig, hvis du ved personligt fremmøde kan fremvise billedidentifikation – kørekort eller pas – så vi kan være sikre på, at vi ikke udleverer disse oplysninger til en forkert person.
Du har ret til at klage
Du er altid velkommen til at rette henvendelse til os, hvis du vil klage over den måde, hvorpå vi håndterer dine personlige oplysninger. Du har også mulighed for at indgive en klage til Datatilsynet. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.
Du kan læse mere om beskyttelse af dine persondata
Alzheimerforeningens bestyrelse har vedtaget en Politik for IT-sikkerhed og persondatabeskyttelse. Du kan læse denne politik her.
Du kan læse mere om Alzheimerforeningens cookie-politik for vores websites her.
Tak for din opbakning og støtte til Alzheimerforeningens arbejde for mennesker med demenssygdom og deres familier.