- Jeg er blevet mere opmærksom på, hvornår der kan være en mistanke om demens, og det hjælper mig til at kunne hjælpe kunden bedre.
Sådan siger hørespecialist Anette Ishøy Elkjær, efter at hun og 54 kolleger fra ’Din Hørespecialists’ 24 høreklinikker til et årsmøde den 30. september er blevet Demensvenner. Det betyder, at Anette og hendes kolleger er blevet klædt på med viden om demens, samt hvilke tegn på demens de kan se efter og gode råd til at kommunikere med kunder med demens. Og det giver god mening for virksomheden, der arbejder med høreprøver og salg og justering af høreapparater, for medarbejderne støder ofte på mennesker med demens i hverdagen:
- Vi er glade for at kunne samarbejde med Alzheimerforeningen og for at vores ansatte nu har viden om demens. Det giver en tryghed for vores medarbejdere, at de nu er bedre rustet til at håndtere kunder med demens og samtidig også kan møde de pårørende med mere viden, fortæller Michael Westermann, der er direktør i ’Din Hørespecialist’.
Meningsfuldt samarbejde
Projektleder i Alzheimerforeningen, Katrine van den Bos, glæder sig også over samarbejdet med ’Din Hørespecialist’ klinikker, som nu alle kan kalde sig demensvenlige:
- Vi er utrolig glade for, at ’Din Hørespecialist’ vælger at udbrede Demensvenner til alle deres medarbejdere. Det betyder rigtig meget for mennesker med demens og deres pårørende, at de nu kan blive mødt med mere forståelse for deres sygdom. Så det er på alle måder meningsfuldt, siger Katrine van den Bos.
Det er også den oplevelse, Anette Ishøy Elkjær har, og hun har allerede taget sin nye viden i brug:
- Jeg synes, det er et helt fantastisk samarbejde, og er meget glad for den viden, vi har fået. Det giver mig en bedre mulighed for at forstå mine kunder og have noget ekstra i baghovedet – som fx sørge for at have mere tålmodighed og ikke give for mange informationer. Så det har været en super god viden og et tiltag, jeg allerede har nævnt over for flere af mine kunder, siger Anette Ishøy Elkjær med et smil.