Glade og stolte medarbejdere fra Alzheimerforeningen fik overrakt prisen, som i høj grad er en anerkendelse af alle jer Demensvenners engagement.
Demensven-kampagnen kurerer ikke sygdommen, men gør den dog anderledes, fordi der er blevet skabt et sprog, en forståelse og et engagement landet over, som har potentialet til at gøre livet med demens lettere.
Sådan lød begrundelsen blandt andet, da Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation (ISOBRO) uddelte Engagementsprisen 2019 til Alzheimerforeningen for Demensven-kampagnen.
Engagementsprisen uddeles hvert år til den eller de velgørende organisationer, der i løbet af året på en særlig måde har formået at engagere medlemmer, bidragydere og frivillige i en god sag. Det afgørende er, at initiativet har skabt opmærksomhed og engagement om en sag.
Læs også: 21-årige Thea får prisen som Årets Demensven 2019
- Juryen har valgt Alzheimerforeningen og Demensven-kampagnen som vinder af Engagementsprisen 2019 grundet det flotte engagement, det er lykkedes at skabe om en sygdom, der er svær at tale om og håndtere. Med en stærk vilje er det i perioden 2016-2019 lykkedes at nå målet om at engagere over 100.000 Demensvenner i Danmark. Hertil kommer de over 500 Demensven-partnerskaber, der er etableret med blandt andet demensvenlige supermarkeder, apoteker, busselskaber, idrætsforeninger, kultursteder, og børnehaver. Demensven-kampagnen kurerer ikke sygdommen, men gør den dog anderledes, fordi der er blevet skabt et sprog, en forståelse og et engagement landet over, som har potentialet til at gøre livet med demens lettere,” lyder begrundelsen.
Stolt projektleder siger tak til Demensvennerne
Og det er en glad og stolt projektleder for Demensvenner, der tager imod prisen - i høj grad på vegne af de 100.000 Demensvenner, der landet over er med til at nedbryde tabuet om en af vor tids største folkesygdomme.
- Jeg er utrolig stolt over, at Demensvenner har vundet årets Engagementspris. Når man har været med fra starten og fejret de første 1000 Demensvenner, så er det jo vildt, at vi i dag er over 100.000. Det har været en rigtig holdindsats fra alle i Alzheimerforeningen, og vi er så glade for den opbakning, der har været til kampagnen fra alle vores Demensvenner, frivillige, Demensven-instruktører, kommuner, virksomheder og andre samarbejdspartnere. Det vidner om et stærkt engagement i demenssagen, og vi glæder os til at arbejde videre med Demensvenner, siger projektleder for Demensven, Katrine van den Bos, som har været med fra den spæde begyndelse og taget del i at starte Demensven-kampagnen op.
Læs også: Demensven-kampagnen nomineret til Bedste Initiativ
Oprindeligt var 22 organisationer indstillet til Engagementsprisen og Fundraisingprisen, som blev kogt ind til syv nominerede kampagner. Med priserne ønsker ISOBRO at fremme den gode fundraising.
- ISOBRO ønsker at lade branchens bedste kampagner inspirere andre organisationers professionelle arbejde med fundraising. I år havde vi et utroligt stærkt indsamlingsfelt, og jeg ønsker både indstillede og vindere stort tillykke med anerkendelsen, siger sekretariatschef i ISOBRO, Mette Grovermann.
Stort tak til alle jer Demensvenner - I gør en forskel for mennesker med demens og deres pårørende og bidrager til at gøre Danmark mere demensvenligt.