Danmark skal have 98 demensvenlige kommuner. Det er et af målene i den nationale demenshandlingsplan. Men det fremgår ikke af planen, hvad en demensvenlig kommune er, eller hvordan en kommune bliver demensvenlig.
Handling frem for ord
Derfor har Alzheimerforeningen spurgt sine medlemmer om, hvad de opfatter som demensvenligt. Svaret er entydigt: Lyt til mennesker med demens. Inddrag dem og deres familier, når der laves politik på området. Tilbyd dem en fast kontaktperson, der kan hjælpe dem igennem sygdommen og giv dem muligheden for transport, så de ikke bliver isoleret. Og så er det, ifølge de adspurgte, i øvrigt ligegyldigt om kommunen kalder sig demensvenlig eller ej - det er handling der tæller.
- Demensvenlighed er ikke bare en fin mærkat, man kan sætte på byskiltet. Det er noget, man gør sig fortjent til ved at lytte til mennesker med demens og deres pårørende, og handle på de konkrete forslag, de har at byde ind med, siger direktør i Alzheimerforeningen, Nis Peter Nissen.
I dag har han sendt et nytårsbrev til samtlige byrådspolitikere, med en opfordring til at nedsætte et demens-forum bestående af mennesker med demens og deres pårørende i hver kommune, som kan rådgive om demensindsatsen.
Hør opfordringen i videoen her:
Kommunerne lytter ikke til mennesker med demens
Desværre står det pt dårligt til med demensvenligheden ude i de danske kommuner. Ifølge Alzheimerforeningens undersøgelse, hvor mere end 2000 mennesker med demens og deres pårørende har svaret, er tre ud af fire familier ikke blevet inddraget i planlægningen af kommunens demensindsats. Hver tredje familie svarer nej til, at de er blevet inddraget i beslutninger, der handler om hvor ofte familien får besøg af den kommunale demenskoordinator.
Og når det kommer til hjælp til at deltage i sociale aktiviteter, svarer otte ud af ti personer med demens, at de ingen hjælp får til individuel transport. Næsten halvdelen får ikke engang hjælp med transport til at deltage i kommunens egne demenstilbud.
Derudover har hver tredje familie med demenssygdom ingen fast kontaktperson i kommunen at henvende sig til, hvis familien får brug for hjælp.