Der er i dag op mod 85.000 danskere, der lider af demens, og omkring 400.000 mennesker har demens tæt inde på livet som pårørende.
Ifølge Alzheimerforeningen oplever 80 procent af mennesker med demens og deres pårørende, at der er stor uvidenhed om demens i samfundet. Det leder til tabu, isolation og gør på alle måder en allerede svær hverdag endnu sværere for demensramte familier.
Det ønsker it-virksomheden KMD at rette op på sammen Alzheimerforeningen. Derfor giver virksomheden nu 10 kr. for de næste 10.000 mennesker, som melder sig til Alzheimerforeningens kampagne ”Demensvenner”:
- Vi er en virksomhed, der gennem flere år har leveret løsninger til fagpersonalet, der plejer demenspatienter. Men vi ser også et stort behov for, at der bliver bakket op om de pårørende. Med lidt hjælp i det daglige kan man være med til at lette dagligdagen for de pårørende og være med til at skabe en bedre hverdag for mennesker med demens, forklarer Mikkel Klausen, CSR-chef i KMD.
I Alzheimerforeningen er man glad for KMD’s bidrag, som bl.a. skal bruges til at støtte Demenslinien, der yder rådgivning til mennesker med demens og deres pårørende:
-Vi er meget glade for, at KMD støtter os i at få mennesker engageret som Demensvenner. Flere og flere lider af demens, og mange oplever at blive mødt af tabu og fordomme, der oftest bunder i uvidenhed. Derfor er det afgørende, at vi alle sætter os bedre ind demens, så vi kan hjælpe mennesker med demens og deres pårørende til at leve et værdigt liv. Det er det Demensvenner handler om, siger Nis Peter Nissen, direktør i Alzheimerforeningen
KMD ønsker også at engagere virksomhedens medarbejdere, og vil i 2017 lave informationsmøder om demens, ligesom virksomhedens medarbejdere opfordres til at melde sig som Demensvenner:
-Vi er en virksomhed med over 3.000 medarbejdere, så demens fylder naturligvis også hos os – både på et fagligt og et personligt plan. Derfor synes vi, det er vigtigt at vi engagerer os, siger Mikkel Klausen, CSR-chef i KMD.
Læs mere om KMD her