De fleste har prøvet at glemme mælken ved kassen eller ikke at kunne finde en bestemt vare i supermarkedet, men når man har demens, er indkøbsturen ofte fuld af langt flere udfordringer. Det anerkender man hos discountkæden REMA 1000, hvor medarbejderne lige nu er ved at blive Demensvenner.
-Vi fik vores første demensvenlige REMA 1000 i Skovlunde i marts, og siden da er jeg blevet kontaktet af mange engagerede købmænd. Der er mange, der dagligt har besøg af kunder med demens, og dem vil de gerne give en ekstra håndsrækning, siger Svend Halse Petersen, der er ansvarlig for projektet hos REMA 1000.
Aftalen vækker glæde i Alzheimerforeningen, der med Demensvenner-kampagnen arbejder for at skabe et demensvenligt samfund:
- Når man har en demenssygdom er det vigtigt, at man stadig føler sig som en del af samfundet. Her spiller indkøb en central rolle, for at købe ind i dagligvarebutikker hører jo med til en normal hverdag for os alle. Vi er derfor glade for, at personer med en demenssygdom nu kan handle i REMA 1000 og være sikre på, at de er i gode hænder, siger direktør i Alzheimerforeningen Nis Peter Nissen.
Han håber, at andre brancher vil følge REMA 1000’s gode eksempel.