Oftest stillede spørgsmål
På denne side finder du svar på oftest stillede spørgsmål for dig, der søger en aktivitetsven. Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at skrive til os på: aktivitetsven@alzheimer.dk
Hvem kan få en aktivitetsven?
+ −For at blive matchet med en aktivitetsven skal der være tale om en demensdiagnose, en igangværende udredning eller en begrundet mistanke om demens. Tilbuddet er både til dig, der bor i egen bolig eller i plejebolig.
Man kan både tilmelde sig selv eller blive tilmeldt af en pårørende eller kommunal ansat.
Selvom vi gerne ville hjælpe i hele landet, kan du på nuværende tidspunkt kun få en aktivitetsven, hvis du bor i en af vores samarbejdskommuner. Vi udvider løbende med flere kommuner, så hold øje med siden for at se om din kommune kommer med
Hvordan matcher I?
+ −Vi matcher dig med en aktivitetsven på baggrund af geografi, fælles interesser samt ønsker til, hvad man gerne vil lave med sit match. Vi tager også højde for eventuelle præferencer i forhold til fx køn og alder.
Når vi har fundet en potentiel aktivitetsven, kontakter vi dig og præsenterer vedkommende. Det er først, når I begge har sagt ja til hinanden, at vi har et match. Derefter gør vi det muligt for jer at kontakte hinanden og tage hul på jeres nye relation.
Hvor lang tid går der, før jeg bliver matchet?
+ −Det er svært at sige, præcis hvor lang tid der går, før vi har en aktivitetsven til dig.
Vi gør vores bedste for at finde et match hurtigst muligt, men der kan desværre være ventetid, da det afhænger af, hvor mange frivillige vi har, og om vi har det rette match.
Der kan godt gå en måned og nogle gange længere tid, særligt hvis du har meget specifikke ønsker til, hvem du vil matches med.
Vores matchledere er desuden selv frivillige, og de sidder derfor ikke fuldtid og matcher.
Hvor ofte ses jeg med min aktivitetsven?
+ −Præcis hvor ofte I mødes og hvor længe ad gangen, er noget, I beslutter sammen. Vi anbefaler, at I taler om det og forventningsafstemmer allerede på det første møde.
Vores anbefaling lyder på, at I mødes ca. én gang om ugen eller hver anden uge, så der ikke går for lang tid imellem besøgene.
Vi anbefaler desuden, at I, hvis det er muligt, aftaler en fast mødedag, da vi ved, at rutine er vigtigt.
Er det ikke muligt at aftale en fast dag, kan et godt alternativ være, at I aftaler et nyt møde fra gang til gang, så I altid har næste aftale i kalenderen.
Hvad kan jeg forvente af min aktivitetsven?
+ −En frivillig aktivitetsven byder ind med sig selv, sin tid og sit nærvær. Aktivitetsvennens rolle er at lave hyggelige aktiviteter sammen med sit match og på den måde være med til at muliggøre, at man kan fastholde interesser og socialt samvær på trods af en fremadskridende demenssygdom.
En aktivitetsven kan ikke hjælpe med personlig pleje og omsorg eller praktiske opgaver i hjemmet såsom rengøring, indkøb m.m.
Har de frivillige aktivitetsvenner kendskab til demens?
+ −Det, der er fokus på i Aktivitetsvenner, er fælles interesser, nærvær og en ligeværdig relation. Der er derfor intet krav om, at man som frivillig har en demensfaglig baggrund.
De frivillige, der melder sig, er dog typisk enten selv pårørende, eller også har de en demensfaglig baggrund. De har altså som oftest haft demens inde på livet og har et hjerte, der banker for at gøre en forskel for mennesker med demens.
Alle aktivitetsvenner modtager desuden en håndbog med information om deres rolle samt link til en læringsside, hvor de kan se videoer, der giver dem basisviden om at være frivillig for en person med demens.
Har aktivitetsvennen tavshedspligt?
+ −Ja aktivitetsvennen har tavshedspligt, hvilket vedkommende orienteres om både før og efter tilmelding.
Den frivillige aktivitetsven må gerne drøfte eventuelle spørgsmål med Alzheimerforeningen og dertil tilknyttede medarbejdere og frivillige, som ligeledes har tavshedspligt.
Hvad må en aktivitetsven ikke hjælpe med?
+ −En frivillig aktivitetsven må ikke:
- Håndtere medicin
- Overtage plejeopgaver, som burde blive varetaget af lønnet personale, fx personlig pleje og omsorg
- Bruges til praktiske opgaver såsom indkøb og rengøring
- Håndtere penge - medmindre man har en klar og tydelig aftale herom
- Modtage gaver eller arv
Har du spørgsmål til dette kan du altid skrive til aktivitetsven@alzheimer.dk
Kan jeg blive matchet, hvis jeg ikke bor i en samarbejdskommune?
+ −På nuværende tidspunkt kan vi desværre ikke tilbyde dig en aktivitetsven, hvis du bor udenfor de kommuner, som vi samarbejder med, da vi ikke har ressourcer til at løfte den håndholdte indsats, det kræver.
Vi udvider dog løbende med flere kommuner. Du kan holde øje med vores hjemmeside for at se, om din kommune kommer med.
Vi opfordrer dig også til at undersøge, om vi har alternative lokale tilbud i nærheden af dig, hvis du bor udenfor en samarbejdskommune.
Hvad gør jeg, hvis matchet ikke fungerer, eller jeg ikke vil matches alligevel?
+ −Der kan være mange gode grunde til, at matchet ikke gik alligevel, eller at man måske har fortrudt, at man har tilmeldt sig – i alle tilfælde er det helt forståeligt.
I de tilfælde, hvor du ikke ønsker matchet alligevel, skal du række ud til den frivillige matchleder, du har været i kontakt med, så I kan tage en god snak om det.
Sammen kan I finde ud af, om du ønsker at få en anden aktivitetsven eller helt vil afmeldes. Vi vil uanset hvad hjælpe dig hele vejen.
Du kan også række ud til sekretariatet bag Aktivitetsvenner på aktivitetsven@alzheimer.dk.
Hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil afmeldes?
+ −Hvis du ikke længere/alligevel ønsker en aktivitetsven, skal du række ud til den frivillige matchleder, du har været i kontakt med, så hjælper vedkommende med at slette dig fra systemet.
Du kan også række ud til sekretariatet bag Aktivitetsvenner på aktivitetsven@alzheimer.dk.
Jeg vil gerne tilmelde én, men personen er ikke glad for ideen – må jeg tilmelde vedkommende alligevel?
+ −Man må gerne tilmelde en person med demens både som pårørende eller kommunal ansat, det dog vigtigt, at personen med demens også selv er med på ideen, da relationen til aktivitetsvennen er baseret på gensidig frivillighed.
Samtykke kan i nogle tilfælde være en gråzone, når der er tale om en demenssygdom. Er du i tvivl, om du bør/må tilmelde en, så kan du kontakte sekretariatet bag Aktivitetsvenner på aktivitetsven@alzheimer.dk, så kan vi tale den konkrete situation igennem.
Hvem kan jeg kontakte, hvis jeg har flere spørgsmål?
+ −Der er flere, du kan kontakte, afhængigt af hvad dit spørgsmål drejer sig om.
Har du spørgsmål af demensfaglig karakter kan du altid kontakte vores dygtige rådgivere på Demenslinien på tlf. 5850 5850. Læs mere om Demenslinien på https://www.demenslinien.dk/.
Hvis du har spørgsmål af mere praktisk karakter, eller noget der relaterer sig til projektet eller dit match, kan du række ud til din lokale matchleder. Det er matchlederen, der har lavet matchet og været i kontakt med dig.
Du kan også altid skrive til sekretariatet bag Aktivitetsvenner på aktivitetsven@alzheimer.dk.