
Digital post og selvbetjening
Få gode råd til den digitale kommunikation med det offentlige.
En stor del af vores kontakt med det offentlige er nu på nettet. Fx skal vi melde flytning, bestille nyt sundhedskort og læse posten fra det offentlige digitalt, medmindre man er fritaget fra Digital Post.
6 gode råd til den digitale kommunikation med det offentlige
1. Husk at få automatisk besked, når der er ny Digital Post
2. Du kan give andre læseadgang eller fuldmagt
Du bør også overveje at oprette en generalfuldmagt. Ved at udstede en generalfuldmagt giver du en anden person mulighed for at handle på dine vegne, hvis du en dag ikke længere selv kan klare at varetage dine forhold. Læs mere om fuldmagter her.
3. Du kan blive fritaget for Digital Post
Hvis du ikke har mulighed for at kommunikere digitalt med det offentlige og åbne din post, kan du blive fritaget fra Digital Post. Det gør du ved at møde op i din kommunes borgerservice. Hvis du ikke selv kan møde op, kan du få en anden til at fritage dig via en fuldmagtsblanket på borger.dk. Læs mere om fritagelse fra digital post på borger.dk.
4. Få hjælp lokalt – i din kommune eller på dit lokale bibliotek
Har du spørgsmål eller behov for hjælp til at kommunikere digitalt med det offentlige, kan du altid kontakte dit lokale bibliotek eller kommunens borgerservice. Du kan også få hjælp til at bruge internettet hos ældreorganisationer og oplysningsforbundene.
Læs mere om, hvor du kan få hjælp til it og offentlig digital kommunikation hos Digitaliseringsstyrelsen på digst.dk.
5. Du kan få hjælp til at bruge borger.dk
Du kan få hjælp til at bruge borger.dk ved at ringe på telefonnummer 70 10 18 81.
6. Få adgang til sygejournal
Du kan få adgang til din elektroniske sygejournal (ejournal) på www.sundhed.dk - her kan du give din pårørende fuldmagt til at kunne læse sygejournalen.
Kilde: Digitaliseringsstyrelsen og Alzheimerforeningen