Oftest stillede spørgsmål
Find svar på spørgsmål om Alzheimerforeningens Landsindsamling.
Hvornår foregår indsamlingen?
+ −Alzheimerforeningen afholder landsindsamling søndag den 22. september 2024.
Du vælger selv, hvornår på dagen du tager din rute i tidsrummet fra kl. 10-18. En rute tager ca. 2-3 timer.
Hvordan melder jeg mig som indsamler?
+ −Du melder dig som indsamler ved at klikke her 👉 Meld dig som indsamler nu.
På tilmeldingssiden skriver du enten postnummer eller navn på den by, du ønsker at samle ind i og vælger dernæst den rute, du ønsker at samle ind på. I god tid før indsamlingen modtager du dine indsamlingsmaterialer, som sendes med posten til den adresse, du har oplyst.
Tak for din interesse, vi håber, at du vil hjælpe os med at samle ind.
Har du spørgsmål til indsamlingen, så kontakt os på indsamling@alzheimer.dk
Hvordan bliver jeg digital indsamler?
+ −Når du har tilmeldt dig som indsamler, får du også tilknyttet en digitalindsamling. Den kan du bruge, hvis du har lyst. Samler du også ind digitalt tæller det også med i dit samlede indsamlingsresultat.
Har du spørgsmål til, hvordan du kommer i gang, er du meget velkommen til at kontakte projektleder Christina Nejsig på tlf. nr. 20616561.
Du kan også starte din digitale indsamling her uden at gå fra dør til dør -->> Opret digital indsamling
Hvordan samler jeg ind?
+ −Du samler ind ved at gå fra dør til dør og samle penge ind. Når du tilmelder dig vælger du, hvilke gader du vil samle ind på. Du kan vælge lige så mange du vil, men vær realistisk i dit valg, fordi når du vælger ruten, kan andre ikke vælge samme rute.
Du har også mulighed for at vælge en ”Stå-rute”, hvor du kan stille dig på et offentligt sted eller ved en butik og samle ind. Erfaring siger dog, at vi samler flest penge ind ved at gå fra dør til dør.
Når du tilmelder dig, får du også tildelt en digital indsamling, som du kan sætte i gang ved at dele med venner, familie og netværk. Pengene herfra tæller med i dit samlede beløb, som du kan holde øje med på "Min side".
Sådan foregår indsamlingen, når du har tilmeldt dig:
- Nogle uger før indsamlingen får du tilsendt et indsamlings-kit med en key-hanger med MobilePay-nummer, flyers, rutekort, brev med gode råd og information omkring, hvad vi samler ind til.
- Du bliver inviteret til et valgfrit digitalt informationsmøde, som handler om demens og hvad det præcis er, vi samler penge ind til.
- På selve dagen orienterer du dig om din rute og vælger selv, hvornår i tidsrummet kl. 10-18, du har lyst til at gå din rute.
- Pengene går alle sammen ind via dit personlige MobilePay-nummer, som du kan holde øje med hele dagen.
Har du spørgsmål omkring indsamlingen er du velkommen til at skrive til indsamling@alzheimer.dk
Hvor må jeg samle ind?
+ −Alzheimerforeningen har tilladelse til at lave hus-indsamling og gadeindsamling. Det betyder, at vi både må stemme dørklokker og samle ind på offentlige steder.
Du vælger, hvad du foretrækker, når du tilmelder dig som indsamler. Vælger du en ”Gå-rute” er det vigtigt, at du går ud på præcis den rute, så vi ikke oplever, at flere banker på de samme døre.
Du er meget velkommen til at vælge flere ruter, men sørg for ikke at vælge flere end du kan overkomme, da dine valgte ruter ikke kan vælges af flere.
Hvilken rute skal jeg gå?
+ −I forbindelse med din tilmelding som indsamler, vælger du selv din rute. Det kan fx være på gaden, hvor du bor. Når du har valgt din rute, er der ikke andre, som kan få den.
Derfor er det vigtigt, at du samler ind – og vigtigt at, hvis du bliver forhindret så husk at afmelde ruten igen, så andre får mulighed for at overtage ruten.
Alle aktivitetsvenner modtager desuden en håndbog med information om deres rolle samt link til en læringsside, hvor de kan se videoer, der giver dem basisviden om at være frivillig for en person med demens.
Må jeg samle ind, når jeg er under 18 år?
+ −Ja, unge mellem 13 og 17 år skal gå sammen to og to. Børn under 13 år skal følges med en voksen.
Den frivillige aktivitetsven må gerne drøfte eventuelle spørgsmål med Alzheimerforeningen og dertil tilknyttede medarbejdere og frivillige, som ligeledes har tavshedspligt.
Hvordan får jeg mine indsamlingsmaterialer?
+ −Når du tilmelder dig som indsamler, indtaster du din adresse i formularen. Og vi sender indsamlingsmaterialerne til din adresse, når vi nærmer os indsamlingsdagen.
Du modtager indsamlingsmaterialerne i september, og jo før du tilmelder dig, des tidligere modtager du dem.
Hvilke indsamlingsmaterialer modtager jeg?
+ −Dit indsamlings-kit indeholder:
- Indsamlings-skilt med MobilePay-nummer påtrykt.
- Keyhanger til at sætte skiltet fast i, så du kan have det hængende om halsen.
- 125 stk. foldere til de husstande, hvor der ikke er nogen hjemme – og til dem, der vil læse mere.
- Dit rutekort (som du også kan se på din mobiltelefon).
- Brev med gode råd til din indsamling.
- Brev om hvad vi samler ind til.
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har modtaget mine indsamlingsmaterialer?
+ −Tilmelder du dig efter torsdag den 19. september, kan vi ikke nå at sende dit indsamlingskit til dig. Så hvis du står på indsamlingsdagen uden materialerne, kan du heldigvis stadig samle ind, fordi vi er kontantløse.
Sådan samler du ind, hvis du ikke har modtaget dine indsamlingsmaterialer med posten:
+ −Find dit personlige indsamlingsskilt: I den bekræftelsesmail du fik, da du tilmeldte dig, er der et link til en print-selv-version af dit personlige indsamlingsskilt.
Eller du kan logge ind på https://indsamler.alzheimer.dk/indsamler_login.aspx?ac=sent og få tilsendt et link til "Min side"
Print dit personlige indsamlingsskilt: Hent dit indsamlingskilt ned på telefonen via "Min side" eller print dit personlige indsamlingsskilt på et A4-ark, og læg det i et plastic-chartek evt. med et stykke pap bag, så det er stift og du kan vise det frem i døren. Nu kan du samle ind helt normalt ligesom de andre indsamlere. Hvis nogen spørger om en husstandsfolder så sig, at folderne ikke er nået frem med Posten.
Find og print din(e) rute(r): I den bekræftelsesmail du fik, da du tilmeldte dig, er der også et link til dine ruter. Du kan nu evt. printe din rute, eller du kan tage din telefon med ud på ruten.
Har du ikke adgang til en printer, kan du samle ind alligevel: Har du ikke adgang til en printer, kan du blot vise indsamlingsskiltet fra din telefon, når du samler ind, så kan folk scanne QR koden direkte fra din telefon, og dermed give et bidrag, der tæller med på din rute. Folk, der vil give en donation, kan jo se - når de scanner din QR kode eller giver til MobilePay nummer 888088, at pengene går ind til Alzheimerforeningen – også selv om du ikke har ”det rigtige” indsamlingsskilt i din keyhanger.
Har du brug for hjælp til at finde linket til dine ruter eller dit indsamlingsskilt, kan du ringe til os på tlf. 88 44 04 27 eller skrive til landsindsamling@alzheimer.dk.
Hvorfor samler jeg ikke kontanter ind?
+ −Vi har valgt igen i år kun at samle ind på MobilePay af flere grunde.
Første år uden kontanter var i 2023 og der samlede vi flere penge ind end nogensinde før. Samtidig sparede vi på udgifterne til indsamlingsmaterialet - hvilket betyder, at endnu penge gik til forskning og Demenslinien.
Derudover har 90% af danskerne MobilePay og færre har kontanter på sig. Og det viser sig, at beløberne i gennemsnit på MobilePay er højere end hvis man giver kontanter.
Kontantløs – hvad betyder det?
+ −Vi tager kun i mod MobilePay-donationer og donationer på SMS.
For den enkelte indsamler er det lettere at deltage i indsamlingen, fordi man ikke skal bruge tid på at aflevere kontanterne.
Vil du meget gerne samle kontanter ind, kan du kontakte Landsindsamlingsteamet på indsamling@alzheimer.dk eller tlf. nr.: 39400488
¾ af de indsamlede penge sidste år, kom ind på MobilePay. Og i år, hvor vi også går fra dør til dør, forventer vi, baseret på andre indsamlingsorganisationers erfaringer, at vi går op i indtægt, også selvom indsamlingen er kontantløs.
Hvad gør jeg hvis jeg bliver tilbudt kontanter?
+ −Bliver du tilbudt kontanter spørger du, om de vil give pengene på MobilePay i stedet. Hvis det ikke er muligt, så giv dem en flyer, for der står, hvordan man laver en bankoverførelse eller støtter på SMS.
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan nå at samle ind på hele ruten?
+ −Kan du ikke nå at samle ind på hele ruten, så skal du bare tage så meget af den, som du kan nå.
Det særlige ved landsindsamlinger er, at det er ”mange bække små”, så alle beløb har værdi for det samlede resultat.
Husk at du kan samle ind digitalt ved siden af. Sådan får du samlet endnu flere penge ind - og samtidig spreder du også vigtig viden om demens ud til nogle, som måske ikke kender så meget til sygdommen.
Oplever du fejl på din rute, så må du meget gerne skrive det til os, så vi kan rette den.
Hvad går pengene til?
+ −De indsamlede midler går forskning i behandling og forebyggelse af demens. Derudover går de til, at Alzheimerforeningen kan yde gratis, faglig rådgivning til alle, der har brug for det via Demenslinien. Pengene går også til forebyggende indsatser i hele landet med aktiviteter, sociale møder og lokalforeninger.
Alzheimerforeningen har særligt fokus på forskning, rådgivning, politisk påvirkning og oplysning.
Hvordan samler jeg flest penge ind?
+ −Hvis du gerne vil samle mange penge ind, er der metoder, som du kan tænke ind i din indsamling.
Gå på gaden og samtidig lave en digital indsamling giver det bedste resultat. På gaden kommer du forbi dine naboer, og i den digitale indsamling samler du ind blandt venner og familie. Venner og familie vil gerne støtte dit initiativ, hvis du skriver en tekst om, hvorfor sagen betyder meget for dig.
Når du tilmelder dig som indsamler, får du også en digital indsamling, som du kan aktivere ved at dele den på Facebook.
Hvis du vil lave en digital indsamlingen uden gadeindsamlingen, kan du oprette en 👉 her
Hvilket MobilePay-nummer støtter jeg på
+ −MobilePay-nummeret for landsindsamlingen er 888088
Hver indsamler har sin egen kode, og når man skriver koden i kommentarfeltet, kan beløbene ses på indsamlerens samlede resultat. Sådan kan indsamleren hele tiden følge med i, hvor meget der er indsamlet.
Kan jeg se, hvor meget jeg samler ind, nu hvor det kun er på MobilePay?
+ −Ja, du kan følge din egen indsamling via din smartphone gennem hele indsamlingsdagen. Her kan du både se, hvor meget du samler ind fra dør til dør - og du kan følge med i, hvor meget du samler ind på din digitale indsamling fra den dag, du sætter den i gang.
Som indsamler har du dit indsamler ID, en kode, som donoren skriver i beskedfeltet på MobilePay. Dermed går pengene ind på din indsamling.
Du modtager en guide til, hvordan det fungerer, sammen med dine indsamlingsmaterialer.
Hvordan opretter jeg en digital indsamling?
+ −Når du tilmelder dig som indsamler, starter du automatisk en digital indsamling, som du kan sende rundt til familie og venner. Men du kan også starte en digital indsamling uden om gadeindsamlingen.
Kan jeg få skattefradrag for min donation til landsindsamlingen?
+ −Ja, du kan få fradrag, når du donerer via MobilePay, bankoverførelse og Facebook. Klik her og se hvordan, du skal gøre.
Får Alzheimerforeningen donors telefonnummer ved støtte på MobilePay?
+ −Alzheimerforeningen får ikke adgang til folks telefonnumre, når de donerer til Alzheimerforeningen.
Hvem kontakter jeg, hvis jeg har spørgsmål til landsindsamlingen?
+ −Har du spørgsmål til indsamlingen, så er du velkommen til at ringe på
tlf. 88 44 04 27 eller skrive en mail til indsamling@alzheimer.dk
Vær med søndag d. 22. september 2024, når vi samler penge ind til fordel for mennesker med demenssygdom tæt inde på livet, demensforskning og demenssagen.
Du kan også støtte landsindsamlingen med din egen personlige digitale indsamling for mennesker med demenssygdom og pårørende. Det er super enkelt.